Website ontwerp én optimalisatie
Een Google-website is een site die volledig door een webdesigner is geoptimaliseerd voor de zoekgigant van de wereld, Google.
Op deze pagina leggen we uit wat dit precies inhoudt. Het bestrijkt een groot deel van on-page seo, zoals hoge kwaliteit teksten, tags, seo-technieken. Daarnaast worden feiten van fabels gescheiden. Dit artikel is geschreven door een webdesigner met jarenlange ervaring met websites en e-commerce.
Professionele webdesigner nodig?
Wat is het doel van een website als deze niet wordt gevonden? Het zou zonde zijn om een site te laten maken. om vervolgens geen bezoekers te trekken. Het internet is het meestgebruikte medium om bedrijven en instellingen snel te lokaliseren. De telefoongids en gouden gids worden nauwelijks nog gebruikt. Daarom is het belangrijk dat je webdesigner aan alle randvoorwaarden voor kennis en kunde over indexatie en vindbaarheid voldoet. Een webdesigner of webontwikkelaar weet hier vaak wel raad mee.
Definitie
Zoekmachine-optimalisatie is erop gericht om website zó te ontwerpen, in te richten en te vullen met inhoud dat deze optimaal geschikt is om gevonden te worden en zo hoog mogelijk in de organische resultaten te verschijnen.
Bepaalde ontwerptechnieken kunnen door je webdesigner worden gebruikt om dit te bewerkstelligen. Dat bezoekers je website kunnen lezen betekent niet dat zoekmachines dit ook kunnen. Denk bijvoorbeeld aan een flash-animatie of een grote lap tekst in een afbeeldingen. Zichtbaar voor bezoekers, maar niet voor Google. Neem maar eens een kijkje in de broncode van de pagina. Staat bijvoorbeeld het woord “iFuel Webdesign” in een flash-animatie? Grote kans dat deze niet in de bron terug te vinden is.
In functie van de website
Zoals met alles, zorg ervoor dat je niet doorslaat. De optimalisatie moet in dienst staan van de webdesigner, maar mag nooit de boodschap of het ontwerp verpesten. Zorg ervoor dat er een evenwicht ontstaat tussen de website en de optimalisatietechnieken die worden toegepast.
Hoge kwaliteit teksten
Hoge kwaliteit tekst is voor zoekmachines als een rode doek voor een stier. Ze komen erop af. Als je website niet beschikt over goede teksten, word je niet gevonden. Het is belangrijk dat de termen waarop je gevonden wilt worden veelvuldig worden gebruikt. Natuurlijk kun je bovenaan staan door gebruik van Google Adwords, maar uiteindelijk heb je er baat bij een website te hebben die in de onbetaalde resultaten hoog scoort.
Met teksten wordt bedoeld alles met woorden en zinnen die óók door zoekmachines te lezen zijn. Een webdesigner kan teksten schrijven, maar dit kan ook worden uitbesteed aan een gespecialiseerd bureau.Eén keer in de zoveel tijd komt een robot van Google langs om je website eens te bekijken. Deze zal vooral blij zijn met goedlopende teksten. Wil je weten hoe robots deze website zien? Klik dan met de rechtermuisknop op een willekeurige plek in de pagina, en klik op “Bron bekijken”.
Domeinnamen
In het meest ideale geval bevat je domeinnaam het belangrijkste zoekwoord. iFuel Webdesign levert webdesign diensten aan het mkb. De term “webdesign” komt ook voor in de domeinnaam, wat een gunstige impact heeft op de zoekresultaten. Aandacht besteden aan de domeinnaam is een goede stap in de richting van een Google website. Je webdesigner kan hier als het goed is meer over vertellen.
Daarnaast is het bij een Google website belangrijk welke extensie je door de webdesigner laat vastleggen. Zouden wij bijvoorbeeld zowel artikel.kr als artikel.nl vastleggen, dan is te kans groot dat alleen de website met als achtervoegsel .nl zichtbaar is in de resultaten van Google Nederland.
Tags
Het is van levensbelang om bij een Google website gebruik te maken van de beschikbare tags. Zo is er bijvoorbeeld de title-tag die bepaalt hoe je in de zoekresultaten wordt weergegeven, maar de description-tag die bepaald welke beschrijving je meekrijgt. Ook bij afbeeldingen kun je bepaalde tags gebruiken, zoals bijvoorbeeld alt-tags. Robots weten dan waar je afbeelding over gaat en kunnen deze in de juiste context plaatsen. De keyword-tag wordt niet meer gebruikt, simpelweg omdat je daar willekeurige kernwoorden kunt opsommen die misschien niet relevant zijn aan het onderwerp van je website. Tot slot bespreken we de H1, H2, H3, H4-tags. Deze kun je gebruiken om de belangrijkste onderwerpen aan te geven, zoals bijvoorbeeld het de titel van een alinea.
Hoe het níet moet
Wat moet je webdesigner vooral niet doen op het gebied van SEO? Een korte opsomming:
- Woorden onzichtbaar maken
- Keyword-stuffing: pagina’s volproppen met een bepaald kernwoord
- Extreem klein tekstformaat gebruiken
- Irrelevante woorden in je “keywords-tag” plaatsen
- Woorden in afbeeldingen of filmpjes plaatsen
iFuel Webdesign biedt maatwerk oplossingen op het gebied van webdesign én optimalisatie. Laat je website maken door iFuel Webdesign, professioneel betaalbaar.