Bij het ontwerpen van een website houd dien je altijd rekening te houden met de doelgroep. Het is belangrijk dat je bezoekers gebruiksgemak en eenvoud ervaren, en dat de eerste indruk in het geheugen gegrift blijft. Ook al lever je hoge kwaliteit goederen of diensten – met een slechte, verouderde of niet goed functionerende website zul je niets verkopen. Het webdesign is dus van groot belang wil je als onderneming overeind blijven.
En dan heb ik het bij ‘webdesign’ niet eens over de grafische kant. Er zijn talloze zaken waaraan een website moet voldoen om als professioneel te worden beschouwd. De hele gebruikservaring moet centraal staan.
Hieronder een opsomming van de meest gemaakte fouten. Ik durf met zekerheid te zeggen dat dit de drie grootste irritaties zijn op het web:
Schreeuwerige teksten
Stel je eens voor dat hier elke alinea hele zinnen dikgedrukt of in lettergrootte 88 zouden staan, alleen maar om de aandacht te vragen. Krijg ik dan ook aandacht? nee. Het is vermoeiend en onoverzichtelijk, en hoe goed of hoe logisch het ook is wat er staat – het is ergerlijk. Het resultaat: klant weg en omzet misgelopen.
Achtergrondmuziek
Het enige advies hier luidt: niet doen. Voor jezelf is het misschien leuk, maar voor je klanten niet. Ten eerste omdat niet iedereen dezelfde smaak heeft ten tweede omdat het de laadtijd verlengt. De combinatie van deze twee zorgt ervoor dat je klanten vrijwel direct naar een concurrent zullen lopen.
Popups
Popups zijn zó opdringerig, dat ze een extreem negatieve invloed hebben op de gebruikservaring van de website. In 99% van de gevallen wordt deze binnen 1 seconde weer gesloten. De boodschap komt niet aan, maar je (misschien wel waardevolle) bezoeker is weg. Zelfs een belangrijke melding zet je niet in een popup. Als deze direct wordt weggeklikt mist deze volledig zijn functie.
Conclusie
Zorg ervoor dat je website een goede indruk achterlaat. Natuurlijk komt er veel meer bij kijken om een goede website te maken, maar laat in ieder geval bovenstaande elementen níet toe op je website. Je doet er mij, en 17 miljoen anderen een groot plezier mee.