Bij zoekmachine optimalisatie worden websites aangepast om zo optimaal door zoekmachines gevonden te worden. Hierbij kunnen we twee zaken onderscheiden: SEO óp de website en SEO búiten de website. Dus de kwaliteit van de website en het aantal inkomende links en de waarde hiervan.
Het doel is zowel het aantal bezoekers als het juiste type bezoekers sterk te vergroten, zodat je aan het einde van de rit een aantal waardevolle bezoekers binnenkrijgt (die hopelijk ook nog gebruik maken van je diensten).
Zoekmachine optimalisatie is in feite online marketing. SEO’ers (optimalisatie-specialisten) zijn erop gericht om de positie van een website in zoekmachines zoals Google of Bing te verbeteren. Om dit te bereiken kun je bijvoorbeeld gebruik maken van diverse vormen van linkbuilding. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen White Hat en Black Hat seo; white hat is toegestaand, black hat is verboden.
White Hat SEO is een manier om je rankings te verhogen op een correcte manier. Het is erop gericht zoveel mogelijk waardevolle informatie aan eindgebruikers te leveren, de website in hoge mate te optimaliseren op het gebied van toegankelijkheid en gebruiksgemak. Veel webmasters maken de fout om niet meer door de ogen van de bezoekers te kijken maar zich blind te staren op hun eigen creaties. White hat SEO richt zich op op het verbeteren van deze fouten, zoals niet werkende links, foutmeldingen en slechte navigatiestructuur. Ook wordt gezorgd dat aan alle randvoorwaarden wordt voldaan, zoals juist gebruik van title-tags, veelvuldig gebruikmaken van het kernwoord, et cetera.
Bij Black Hat SEO worden manieren gebruikt om de zoekresultaten te manipuleren, en die zijn streng verboden. Voorbeelden hiervan zijn het toevoegen van duizenden forum-account met als naam een link naar je website, of Cloaking; het voorschotelen van een andere webpagina aan zoekmachines dan aan daadwerkelijke bezoekers.
Hoe gaat een SEO’er te werk?
De professional begint met het maken van een analyse van de website om te zien of er geen problemen zullen ontstaan bij het optimaliseren en hoe de website er nu voorstaat. Er zullen veel zoekopdrachten worden uitgevoerd en de positie per kernwoord wordt bepaald. Dit kan handmatig worden gedaan, of met diverse softwarematige tools. Samen met de opdrachtgever wordt vervolgens gekeken op welke vlakken er verbetering mogelijk zijn. Daarna wordt er een lijst met kernwoorden opgesteld waarop gescoord moet worden. Met deze lijst kunnen de tekstschrijvers aan de gang. Er worden teksten geschreven waarin deze woorden veelvuldig voorkomen. Deze teksten worden geïmplementeerd in het design van de website.
Na het optimalisatieproces wordt de website opnieuw ingezonden naar alle grote zoekmachines, opdat deze de site kunnen gaan herindexeren. Ook worden links naar diverse andere websites ingezonden om zo sneller gevonden te kunnen worden. Het is belangrijk dat er ook een sitemap aanwezig is, zodat bijvoorbeeld Google weet welke pagina’s er geïndexeerd moeten worden.