Google Penguin: hoe en wat?
Zoekmachine-optimalisatiespecialisten (een hele mond vol) huiveren bij het horen van het woord “Penguin”. Google Penguin is de opvolger van Google Panda en het is de meest ingrijpende wijziging in het zoekalgoritme sinds de oprichting van de zoekgigant. De kans is groot dat ook jij last krijgt van deze update. De centrale vraag is: waar zijn in hemelsnaam mijn bezoekers gebleven?
Wat is er dan veranderd?
Google blijft op zoek naar een manier waarop de beste en meest relevante resultaten kunnen worden weergegeven. De veranderingen in het zoekalgoritme waren tot voor kort zo klein, dat ze niet eens een naam kregen. Ze bleven onopgemerkt en er werden dan ook weinig besproken. Eens in de zoveel tijd wordt een zeer schokkende, verschrikkelijke, afgrijselijke, update doorgevoerd, die de hele wereld van zoekresultaten en posities in de war schopt. De vorige ingrijpende update was Panda. Ditmaal is het Penguin.
In de week van 25 april is deze zoekupdate uitgerold. Het doel is het uitroeien van kunstmatige inkomende links, forum spam en andere malafide technieken om je rankings te verhogen.
Wat gaat er gebeuren?
Het blijft gissen naar de inhoud van “het nieuwe zoeken”, omdat Google niets vrijgeeft over de manier waarop de resultaten worden bepaald en wat daaraan verandert. Na uitgebreid onderzoek ben ik van mening dat tenminste de volgende wijzigingen hebben plaatsgevonden:
- Google Penguin zorgt ervoor dat websites die zich bezighouden met het vergaren van zoveel mogelijk inkomende betaalde links worden bestraft. Ze willen dat links uitsluitend worden geplaatst omdat er hoge kwaliteit content op de site staat. Het kopen van deze spam-links heeft dus nog weinig zin.
- Wanneer je wordt gepakt dan bestaat de straf voornamelijk uit het worden verwijderd van de eerste pagina met zoekresultaten, zélfs met je eigen merknaam. Het wordt dan een stuk lastiger om te worden gevonden door potentiële klanten.
- Als alle links dezelfde ankertekst bevatten ben je direct verdacht. Stel dat je handelt in geel hardhout, en alle links naar je website hebben de title-tag “geel hardhout” kun je wel inpakken (maar doe alsjeblieft niet verbaasd, dit was al eerder bekend en eigenlijk vrij logisch!)
Ben ik getroffen?
Als je bezoekersaantallen na 25 april ineens zijn gedaald, en je niet langer op de eerste pagina met zoekresultaten staat met je eigen merk, dan ben je genadeloos afgestraft. In de komende maanden zal ik een nieuw artikel schrijven met een uitgebreide toelichting hoe je de schade kunt herstellen (of ten minste zoveel mogelijk beperken).